Konstruktion, produktion, leverans av professionell lyftutrustning
NordWestRopes
Med oss kommer du att höja allt!
Телефон:
Sök efter parametrar:
0
Korg
Beställningsbelopp:
0
Lägg en beställning

Stållinor

HomeButikenStållinor

Vi har produkterna som du behöver - från lina för kran till linor för skidliftar och industriapplikationer. Vi använder kända varumärken inom stållinor, som har produkter med hög kvalitet. Vi levererar kundanpassade längder, även med ingjutna, pressade eller handsplitsade ändinfästningar.

En stållina är uppbyggd av individuella trådar, sammanslagna till en kardel. Ett antal kardeler är slagna runt en central kärna till en färdig stållina. Mixen av tråd (dimension och antal) ska ge en bra kombination av grövre trådar mot korrosion och nötning och klenare trådar för flexibilitet.
En stållinas konstruktion uttrycks enligt följande:
ex 6x36-FC
     6 är antalet kardeler i stållinan
     36 är antalet trådar i kardelen
     FC är typen av kärna.

Utgångsmaterialet är valstråd, som kalldras till olika dimensioner och hållfasthetsklasser. Tråden är antingen obehandlad (blank), förzinkad eller rostfri. Förzinkning av tråden i stållinan ger ett utökat skydd speciellt i korrosiv miljö. I extrema fall används rostfri lina. Stållinor kan även förses med plastmaterial som utvändigt skydd.

Kardelen byggs upp av individuella trådar som slås runt en kärntråd i ett eller flera lager oftast till någon av följande konstruktioner:

Liktrådig:
Korsslagna trådar - alla trådar har samma diameter.
Seale (S):
Parallellslagna trådar - olika tråddiametrar, samma trådantal i yttre och inre lager.
Warrington (W):
Parallellslagna trådar - yttre lagrets trådar har två olika diametrar, dubbelt så många yttertrådar som innertrådar.
Warrington-Seale (WS):
Parallellslagna trådar - en kombination av Seale och Warrington, med tre eller flera lager av tråd.
Fyllnadstrådar (F):
Parallellslagna trådar - dubbelt så många yttertrådar som innertrådar, med "fyllnadstrådar" i utrymmet mellan trådlagren.
Kompakterad kardel:
En kardel som utsatts för komprimering genom dragning eller smidning med bibehållen stålarea.

I en liktrådig kardelkonstruktion med flera trådlager korsar de olika trådlagren varandra. I en oliktrådig kardelkonstruktion ligger trådlagren parallellt med varandra.

Parallellslagna kardeler får genom sitt slagningssätt större stålarea i förhållande till de liktrådiga kardelerna. En annan fördel med de parallellslagna kardelerna är de förbättrade utmattnings- och nötningsegenskaperna som följer av att alla trådar har samma stigningslängd och stigningsvinkel.

Kardelerna i en stållina slås kring en kärna antingen av fiber, stål eller solid plastkärna.
Om linan är uppbyggd kring en fiberkärna används beteckningen -FC, ex vis 6x19-FC.
Linor med stålkärna är att föredra om linan utsätts för höga arbetstemperaturer, hårda påfrestningar, höga arbetshastigheter, hård sammanpressning på trummor och block etc. Stålkärnan ger ett bättre stöd för kardelerna, vilket gör att linan lättare behåller sin form och ger en bättre spänningsfördelning i de individuella trådarna.
Om linan har en stålkärna bestående av en kardel är beteckningen -WSC, ex vis 6x19-WSC.
Om linan har en stålkärna bestående av en stållina är beteckningen -IWRC, ex vis 6x36-IWRC.
Stålkärnan kan hos vissa linor kläs med plast för att ge en ökad stabilitet åt linan och för att minska det inre slitaget och korrosionen, ex Turboplast.

Korsslagen 
Trådarna och kardelerna har olika slagningsriktning. Linan har mindre benägenhet att vrida sig och är mer motståndskraftig mot omild behandling.
Langslagen
Trådarna och kardelerna har samma slagningsriktning. Langslagning ger varje tråd större anliggningsyta i linskivor och på lintrummor, vilket ger minskat slitage på tråden och ökad livslängd på linan. De inbyggda vridningskrafterna verkar endast i en riktning. En langslagen lina kan därför lätt vrida upp sig. Linans båda ändar måste vara fast inmonterade.
Högerslagen
Kardelerna slagna i högervarv runt kärnan. Högerslagning är det normala hos lagerlinor.
Vänsterslagen
Kardelerna slagna i vänstervarv runt kärnan.

För att uppnå en så liten rotationstendens som möjligt vid stora lyfthöjder bör ”rotationsfria” linor användas.
Dessa linor byggs upp av flera lager kardeler. Varje lager är slaget i motsatt riktning till det närmast liggande så att vridmomenten i de olika lagren tar ut varandra.

Förformning är en process där kardelerna i förväg ges den form de ska ha i den färdiga stållinan. En förformad stållina har följande fördelar:
– Stållinan blir spänningsfri och lätthanterlig.
– När linan kapas ligger kardelerna kvar i sitt förutbestämda läge.
Förformningen sker i ett förformningshuvud där kardelen passerar omedelbart före sammanslagningen. Förformade linor har många benämningar, t ex spänningsfri, lamslagen, pree-formed och tru-lay.

Stigningen är ett uttryck för längden på ett ”tråd- eller kardelvarv”. Stigningen är noggrant avpassad för varje linkonstruktion och måste bibehållas. I annat fall kortas linans livslängd avsevärt.

”Min brottlast” 
Min brottkraft (min brottlast), uttryckt i kilonewton, är den kraft som måste uppnås vid dragprov till brott.
Beräknad brottlast
Ett kalkylerat värde som beräknas genom att summan av den totala stålarean multipliceras med trådens hållfasthet. Ingen hänsyn tas till den slagningsförlust som uppstår vid hopslagningen av kardeler och lina.

Krav på längre driftstider och högre brottlaster har medverkat till en utveckling av standardlinor till "speciallinor" för att användas inom områden där driften är hård.
Speciallinorna är i regel tillverkade av högre trådhållfasthet och kardelerna är i många fall kompakterade för att erhålla större stålarea och därigenom högre brottlast. Detta medför att arbetslasten får ökas vid en viss given lindiameter. Kompakteringen av linan medför också en ökning av livslängden och därigenom en bättre driftsekonomi.
Till vissa användningsområden krävs linor med bättre stabilitet och extra låg inre friktion. För det ändamålet tillverkas linor där stålkärnan är klädd med plast.
Speciallinorna tillverkas ofta med dubbel parallellitet vilket betyder att både trådarna och kardelerna sinsemellan ligger parallellt. Därigenom förhindras trådöverkorsningar som kan ge brottanvisning på trådarna.
Gemensamt för speciallinor är mindre yttre och inre friktion, snävare toleranser, böjligare, rundare och större anliggningsyta mot linspår. Detta medför en ökad livslängd vid hårda driftsförhållanden.

 

Artikelnummer: no
0 € (metr)
Artikelnummer: no
0 € (metr)
Artikelnummer: no
0 € (metr)
Artikelnummer: no
0 € (metr)
Artikelnummer: no
0 € (metr)
Artikelnummer: no
0 € (metr)
Artikelnummer: no
0 € (metr)
Artikelnummer: no
0 € (metr)
Artikelnummer: no
0 € (metr)
Artikelnummer: no
0 € (metr)
Vill du få aktuella erbjudanden?
Prenumerera nu!
`$site.phones[0].num_title`
måndag-fredag från 9.00 till 17.00
Адрес:
Ågatan 10, SE-702 10, Örebro, SWEDEN